Sunday, January 30, 2011

Demokrasi

1. Demokrasi ialah suatu bentuk kerajaan di mana kuasa menggubal undang-undang dan struktur kerajaan adalah ditentukan oleh rakyat. Dalam sistem demokrasi, undang-undang digubal sama ada oleh rakyat atau wakil negara atau kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi adalah dipanggil negara atau kerajaan yang yang dipilih oleh rakyat. 

2. Sebuah negara atau kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi adalah dipanggil negara atau kerajaaan yang demokratik.


3. Antara elemen dalam sebuah negara demokrasi ialah pilihan raya untuk memilih pegawai-pegawai awam, yang dikelolakan secara bebas dan adil. Seterusnya rakyat diberi hak mengundi, mempunyai kebebasan bersuara (berceramah, berhimpun dan sebagainya), kebebasan akhbar dan akses kepada media lain dan kebebasan persatuan.

4. Malaysia merupakan salah sebuah negara dalam dunia ini yang mengamalkan demokrasi dalam sistem pemerintahannya.

5. Justeru itu, rakyat dalam negara ini berhak untuk memilih sesiapa saja pemimpin dan parti politik mengikut pendirian, prinsip perjuangan masing-masing. Rakyat juga berhak menentang  atau membubarkan kerajaan yang sedang memerintah.

6. Parti politik yang sedang memerintah pada hari ini tidak ada hak untuk menyekat, menghukum, menghina atau menggunakan kekerasan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Mereka juga tidak punyai hak untuk melabel penyokong mahupun pemimpin pembangkang sebagai pengkhianat negara, pengganas, pengkhianat bangsa dan lain-lain gelaran tanpa asas yang kukuh.

7. Kerajaan wajib menghormati perbezaan pendapat, idea dan pandangan yang datang daripada rakyat walaupun rakyat tersebut tidak menyokong atau tidak sealiran dengan pemikiran mereka.

8. Orang yang tidak boleh menerima pendapat, idea dan prinsip perjuangan orang lain, bermakna dia orang yang  berfikiran negatif dan mempunyai akal yang sempit.

1 comment:

  1. faez, do post more entry , I am uitm student too . I love the words of you , neutrality .
    Malas baca blog student lain yang berat sebelah dan masukkan banyak isu berat dalam satu entry , Thumbs up :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...